Duyuru - AR-GE Gelir ve Damga Vergisi Desteğinin Sınırlanmasına İlişkin Tebliğ

< Geri dönün

4
Eylül
2025

Duyuru - AR-GE Gelir ve Damga Vergisi Desteğinin Sınırlanmasına İlişkin Tebliğ

Değerli iş ortağımız, Bordro ve Yasal Süreçler üzerine sizler için bir duyurumuz var:

04 Eylül 2025 Tarihli ve 33007 Sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tebliğler (Seri No:10 ve Seri No:11) ile, 5746 sayılı Kanuna ilişkin gelir ve damga vergisi teşvikini sınırlayan kanun değişikliğinin usul ve esasları açıklanmıştır.

1. AR-GE Gelir Vergisi ve Damga Vergisi Desteğinde Yeni Sınırlandırmalar:

01.08.2025 tarihinden itibaren yürürlüğe girmek üzere, Ar-Ge, yenilik veya tasarım faaliyetlerinde görev alan Ar-Ge, tasarım ve destek personelinin bu kapsamda — fazla mesai dahil — gerçekleştirdiği çalışmalara ilişkin ücretlerinin, brüt asgari ücretin 40 katını aşmayan kısmı üzerinden hesaplanan gelir vergisinden, asgari ücret istisnasına denk gelen tutar düşüldükten sonra kalan vergi miktarının;

  • Doktora ünvanına sahip olanlar ile desteklenen program alanlarından birinde en az yüksek lisans derecesi bulunan personel için %95’i,
  • Yüksek lisans mezunları ile desteklenen alanlardan lisans derecesine sahip olanlar için %90’ı,
  • Diğer personel için ise %80’i,

her bir çalışan özelinde muhtasar ve prim hizmet beyannamesi üzerinden hesaplanan vergiden mahsup edilerek terkin edilecektir.

Yayımlanan Tebliğ (Seri No:10) ile yapılacak hesaplamalar aşağıdaki örneklerle açıklanmıştır.

Örnek 1: (A) Anonim Şirketinin Ar-Ge merkezinde tam zamanlı 70 Ar-Ge personeli ve 6 destek personeli çalışmakta olup Ar-Ge personelinin 9'u doktoralıdır. 2025 yılı Eylül ayında işe başlayan doktoralı personel Bay (B)'ye, Ar-Ge faaliyeti kapsamındaki çalışmasına ilişkin olarak haftada 45 saati geçmemek üzere 1.300.000 TL brüt ücret ödenmiştir.

(A) A.Ş.'nin, Ar-Ge kapsamında çalıştırılan doktoralı personel Bay (B)'ye yapacağı ücret ödemesine ilişkin teşvik uygulaması aşağıdaki gibi olacaktır.

 
a Brüt ücret tutarı 1.300.000,00 TL
b Vergiye tabi ücret matrahı [a - ( a x % 15)] (*) 1.270.743,79 TL
c Brüt asgari ücretin 40 katı (26.005,50 x 40) 1.040.220,00 TL
ç Brüt asgari ücretin 40 katına isabet eden vergi (**) 249.859,40 TL
d Asgari ücret istisna tutarı (***) 3.315,70 TL
e Asgari ücret istisna tutarı mahsubundan sonra kalan tutar (ç-d) 246.543,70 TL
f Terkin edilecek tutar (e x % 95) 234.216,52 TL
g Ücretler üzerinden hesaplanan gelir vergisi tutarı (****) 317.760,33 TL
ğ Vergi dairesine ödenecek tutar [(g) - (d+f)] 80.228,11 TL

(*) SGK primi işçi payı %14 + işsizlik sigortası primi işçi payı %1= %15 olup 2025 yılı sigorta prim tavanı 195.041,40 TL’ye isabet eden sigorta primi (29.256,21 TL) dikkate alınmıştır.

(**) Her bir çalışanın kümülatif ücret matrahı toplamı içinde yer alan brüt asgari ücretin 40 katına isabet eden tutarı üzerinden hesaplanan vergi tutarıdır.

(***) Her bir çalışan için mahsup edilecek asgari ücret istisna tutarı, asgari ücretin matrahına isabet eden tutar dikkate alınmak suretiyle uygulanacaktır.

(****) Her bir çalışanın ücret ödemeleri dolayısıyla ulaşmış olduğu kümülatif matrah toplamına uygulanacak vergi tarifesi dikkate alınarak hesaplanacaktır.

Ar-Ge merkezinde çalışan Bay (B)'nin ücret geliri, ilgili aydaki brüt asgari ücretin 40 katından fazla olduğundan (A) A.Ş.’nin yararlanabileceği ve terkine konu edilecek teşvik tutarı, asgari ücretin brüt tutarının 40 katına isabet eden (249.859,40 TL) vergiden, asgari ücret istisnasına isabet eden gelir vergisinin mahsubu yapıldıktan sonra kalan 246.543,70 TL gelir vergisi tutarının % 95'i olan 234.216,52 TL'si olacaktır. Söz konusu ücret üzerinden hesaplanan gelir vergisinden terkin edilecek tutar ile ilgili aydaki asgari ücret istisnası düşüldükten sonra kalan [317.760,33 TL - (3.315,70 TL + 234.216,52 TL)] 80.228,11 TL tutarındaki gelir vergisi ise vergi dairesine ödenecektir.

Söz konusu örnekte Bay (B), haftada 45 saatin üzerinde çalışarak aynı ücreti almış olsaydı, haftada 45 saatlik çalışmasına isabet eden tutar gelir vergisi stopajı teşviki kapsamında değerlendirilecek olup haftalık 45 saatin üzerindeki çalışmasına karşılık gelen ücret tutarı ise gelir vergisi stopajı teşviki kapsamında değerlendirilmeyecektir.

Örnek 2: 2025 yılında (C) Anonim Şirketi tarafından sanayi alanında yürütülen ve bir kamu kurumu tarafından desteklenen tasarım faaliyetinde tam zamanlı ve doktoralı 4 personel, 6 teknisyen ve 1 destek personeli görev yapmaktadır.

Tasarım faaliyeti kapsamındaki çalışmasına ilişkin olarak; doktoralı personelin her birine 900.000 TL, diğer personelin her birine ise 450.000 TL brüt ücret ödenmektedir.

(C) A.Ş.’nin bu kapsamda yapacağı ücret ödemeleri haftalık 45 saatlik çalışmalara ilişkin olup teşvik uygulaması aşağıdaki şekilde olacaktır.

a) 2025 yılının Eylül ayında işe giren doktoralı olan bir personele ait teşvik hesaplaması:

 
a Brüt ücret tutarı 900.000,00 TL
b Vergiye tabi ücret matrahı [a - ( a x % 15)](*) 870.743,79 TL
c Brüt asgari ücretin 40 katı (26.005,50 x 40) 1.040.220,00 TL
ç Ücretler üzerinden hesaplanan gelir vergisi tutarı (**) 204.100,82 TL
d Asgari ücret istisna tutarı (***) 3.315,70 TL
e Asgari ücret istisna tutarının mahsubundan sonra kalan tutar (ç-d) 200.785,12 TL
f Terkin edilecek tutar (e x % 95) 190.745,86 TL
g Vergi dairesine ödenecek tutar [ç - (d+f)] 10.039,26 TL

b) 2025 yılının Eylül ayında işe giren destek personeline ait teşvik hesaplaması:

 
a Brüt ücret tutarı 450.000,00 TL
b Vergiye tabi ücret matrahı [ a -( a x % 15)](*) 420.743,79 TL
c Brüt asgari ücretin 40 katı (26.005,50 x 40) 1.040.220,00 TL
ç Ücretler üzerinden hesaplanan gelir vergisi tutarı (**) 82.600,82 TL
d Asgari ücret istisna tutarı (***) 3.315,70 TL
e Asgari ücret istisna tutarı mahsubundan sonra kalan tutar (ç-d) 79.285,12 TL
f Terkin edilecek tutar (e x % 80) 63.428,10 TL
g Vergi dairesine ödenecek tutar [ç-(d+f)] 15.857,02 TL

(*) SGK primi işçi payı %14 + işsizlik sigortası primi işçi payı %1= %15 olup 2025 yılı sigorta prim tavanı 195.041,40 TL’ye isabet eden sigorta primi (29.256,21 TL) dikkate alınmıştır.

(**) Her bir çalışanın ücret ödemeleri dolayısıyla ulaşmış olduğu matrah toplamına uygulanacak vergi tarifesi dikkate alınarak hesaplanacaktır.

(***) Her bir çalışan için mahsup edilecek asgari ücret istisna tutarı, asgari ücretin matrahına isabet eden tutar dikkate alınmak suretiyle uygulanacaktır.

Ar-Ge merkezinde çalışan söz konusu personelin ücret gelirleri ilgili aydaki brüt asgari ücretin 40 katından az olduğundan (C) A.Ş.’nin yararlanabileceği ve terkine konu edilecek teşvik, brüt asgari ücretin 40 katına isabet eden vergiye ilişkin hesaplama yapılmaksızın, söz konusu personele ödenen ücretler üzerinden kesilen gelir vergisinden asgari ücrete isabet eden gelir vergisinin mahsubu yapıldıktan sonra kalan tutara göre 5746 sayılı Kanunda belirtilen yasal oranlar dahilinde hesaplanacaktır.

Örnek 3: (Ç) Anonim Şirketinin Ar-Ge merkezinde tam zamanlı olarak çalışan doktoralı Bay (D)’ye Ar-Ge faaliyeti kapsamında haftalık 45 saati geçmeyen çalışmasına ilişkin olarak 2025 yılı Ocak ayından itibaren ayda 1.500.000 TL brüt ücret ödenmektedir.

(Ç) A.Ş.'nin Bay (D)’ye 2025 yılının Eylül ayında yapacağı ücret ödemesine ilişkin teşvik uygulaması aşağıdaki gibi olacaktır.

 
a Önceki aylara ilişkin kümülatif vergi matrahı 11.765.950,32 TL
b Brüt ücret tutarı 1.500.000,00 TL
c Vergiye tabi ücret matrahı [b - (b x % 15)] (*) 1.470.743,79 TL
ç Brüt asgari ücretin 40 katı (26.005,50 x 40) 1.040.220,00 TL
d Brüt asgari ücretin 40 katına isabet eden vergi (**) 416.088,00 TL
e Asgari ücret istisna tutarı (***) 4.420,93 TL
f Asgari ücret istisna tutarı mahsubundan sonra kalan tutar (d-e) 411.667,07 TL
g Terkin edilecek tutar (f x % 95) 391.083,72 TL
ğ Ücretler üzerinden hesaplanan gelir vergisi tutarı (****) 588.297,52 TL
h Vergi dairesine ödenecek tutar [(ğ) - (e+g)] 192.792,87 TL

(*) SGK primi işçi payı %14 + işsizlik sigortası primi işçi payı %1= %15 olup 2025 yılı sigorta prim tavanı 195.041,40 TL’ye isabet eden sigorta primi (29.256,21 TL) dikkate alınmıştır.

(**) Her bir çalışanın kümülatif ücret matrahı toplamı içinde yer alan brüt asgari ücretin 40 katına isabet eden tutarı üzerinden hesaplanan vergi tutarıdır.

(***) Her bir çalışan için mahsup edilecek asgari ücret istisna tutarı, asgari ücretin kümülatif matrahına isabet eden tutar dikkate alınmak suretiyle uygulanacaktır.

(****)Her bir çalışanın ücret ödemeleri dolayısıyla ulaşmış olduğu kümülatif matrah toplamına uygulanacak vergi tarifesi dikkate alınarak hesaplanacaktır.

Yayımlanan 11 Seri No'lu Tebliğ ile de her türlü Ar-Ge ve yenilik faaliyetleri ile tasarım faaliyetlerine ilişkin olarak düzenlenen kağıtlardan damga vergisi alınmayacağı belirtilmiştir. Ancak ücretler bakımından istisna uygulanacak tutar brüt asgari ücretin 40 katını aşamayacaktır.

Ayrıca 04 Eylül 2025 Tarihli ve 33007 Sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gelir Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 331) ile de 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununa ilişkin gelir ve damga vergisi istisna uygulamasına dair usul ve esaslar da açıklanmıştır.”

Bilgilerinize sunar, konuya ilişkin süreçlerde güncel mevzuat hükümlerinin dikkate alınmasını önemle rica ederiz.

Saygılarımızla,

PDF Dosyasını indirin >

Sosyal Medya Hesaplarımızı Takip Edin