İşe Alımda Yapay Zekâ Ne Kadar Donanımlı?

< Geri dönün

Aralık 2025

KRM Bülten

İnsan kaynakları alanında müthiş işler başaran yapay zekâ, işe alım süreçlerini incelikle yönetiyor. İK profesyonelleri gerek sezgileri gerek verileri kullanarak yaptıkları işe alımı artık otomasyon ve yapay zekâ ile sürdürüyor. Yapay zekânın bu denli gelişmiş özellikler sunması, aktif kullanılıyor olması insan kaynakları bölümlerine dair kafada sorular yaratıyor: Gelecekte işe alımı İK profesyonelleri mi yapay zekâ mı daha iyi yönetecek?

Sektörün bu konuda kararsız ya da endişeli görünüyor olmasına karşın aslında durum fazlasıyla net: Gelecekte işe alım destekleyici zekâ ile çok daha verimli hale gelebilir ancak insan zekâsına, tecrübesine ve en önemlisi insan kaynakları danışmanlarının sezgi gücüne her zaman ihtiyaç duyulacak gibi görünüyor. Bu doğrultuda İK için hibrit modelin gelişeceğini hatta geliştiğini söylemek mümkün.

Yapay Zekânın İşe Alımda Artıları

Algoritmaların şirketlerin insan kaynakları danışmanlarının işini kolaylaştırıp zamandan tasarruf ettirmesi büyük bir avantaj. Şirketin rutin işlerinin yanı sıra işe alımdaki etkisi de başarı sağlıyor. Yapay zekânın işe alım süreçlerine katkısı şöyle;

Hızlı ve ölçeklendirilebilir: Şirketler iş ilânı yayınladıklarında yüzlerce başvuru alıyorlar. İnsan kaynakları danışmanları bazen başvuruların hepsini değerlendiremiyor bile. Böyle zamanlarda yapay zekâ çok hızlı hareket ediyor, başvuruları analiz ediyor, ölçeklendiriyor ve nihai karar için destek sağlıyor.

Filtreleme: Yüzlerce başvuru ve bekleyen adayın özgeçmiş dosyalarını eğitim, tecrübe, cinsiyet, yaş gibi temel kriterlere göre filtreleme yapabiliyor. Böylece spesifik özellikler taşıyan adayları incelemek isteyen İK profesyonelleri daha hızlı sonuca ulaşabiliyor.

Başarılı öngörüler: Analitik sonuçlar sunan yapay zekâ, tüm adayları birçok açıdan değerlendirip öngörülerde bulunabiliyor. İK profesyonelleri bu destekle daha donanımlı kararlar verebiliyor.

Yapay Zekâ Duygusal Zekâda Başarılı Değil

Gelecekte yapay zekânın rolü ve sektördeki yeri konuşulurken insan kaynakları uzmanlarının duygusal zekâları yadsınamaz. Otomasyonlar ve teknolojik zekâ uygulamaları ölçülebilir sonuçlar verip katkı sağlarken insan odaklı mülakatlarda duygusal deneyimi sunamıyor. İK şirketleri duygusal zekânın işe alım mülakatlarında baskın özellik olduğunu vurguluyor. Kültürel uyum, vizyon, bağlılık gibi birçok değer insan kaynakları danışmanlarının insani becerileriyle keşfediliyor. Adayla birebir yapılan bir görüşme yetenek stratejisini zenginleştiriyor.

Muhtemelen uzunca bir süre tartışılacak olan insan kaynakları mı yapay zekâ mı konusunu her ikisi şeklinde karara bağlayabiliriz. Çünkü algoritmalar, otomasyonlar, özel geliştirilen yazılımlar, çeşitli uygulamalar ve yapay zekâ insan kaynakları yöneticilerinin etik anlayışı, tecrübesi, sarraflığı, bilgeliği ile birleştiğinde şirket başarısı kaçınılmaz hale geliyor. 

Sosyal Medya Hesaplarımızı Takip Edin