İşe Alımda Yapılan Hatalar ve Çözüm Önerileri

< Geri dönün

Mayıs 2025

KRM Bülten

Şirketlerin başarı oranlarını yükselten ve hedeflerine ulaşmasını sağlayan en önemli aşama işe alım aşamasıdır. İşe alım ve mülakat ise ayrılmaz bir bütündür. Şirketlerin mevcut pozisyon ya da ekip için personel alımı yapmadan önce neye ihtiyaç duyduklarını belirlemesi ve nitelikleri sıralaması önerilir. Doğru çalışan adayını bulmak her zaman kolay bir süreç değil. Çoğu zaman İK danışmanlarının yetenek avcılığı yapması beklenir. Peki, incelikle yürütülmesi gereken işe alım sürecinde şirketlerin en çok yaptığı hatalar ve çözümleri nelerdir?

Yetersiz ve yanlış iş tanımı

Şirketlerin iş ilanı metinleri genellikle fazla karmaşık yazılır. Adaylar karşılaştıkları uzun metinde çoğu zaman yeterli bilgiye erişmekte zorlanabilir. Kafa karıştıran ilanlar başvuruların da niteliksiz olmasına sebep olur. Sürecin en başından sağlam temelde yükselmesi için iş ilanını yeterli bilgilerle doğru şekilde yazmak gerekir. Adaylar şirketin hangi pozisyonda nasıl bir çalışana ihtiyaç duyduğunu ilk andan itibaren anlamalıdır.

Kötü mülakat deneyimi

Şirketlerin işe alım sürecinde unuttuğu şeylerden biri aday deneyimidir. Son dönemlerde aday deneyimi konusunda farkındalık yaşansa da halen birçok şirket mülakat sürecini yanlış yönetmektedir. Mülakatlarda aslında her şey karşılıklı ilerler; şirket adayı, aday ise şirketi değerlendirir. Kötü iletişim, ilgisiz tavır, adayın sorularını geçiştirmek, adayın taleplerini yok saymak ya da küçümsemek gibi birçok şey mülakatın kötü geçmesinin sebebidir. Etkili iletişim, adaya değer vermek ve dinamik bir görüşme gerçekleştirmek en basit çözüm olabilir.  

Adayın görüşmeye geç alınması

Kötü aday deneyiminin öne çıkan en büyük hatası adayın bekletilmesidir. Adaylar niteliklere uygun olduğunu düşünerek başvuru yaparken görüşmeye çağrıldığında profesyonel bir tavır görmek ister. Aday nasıl zamanında geldiyse aynı şekilde zamanında görüşmeye alınmak ister. Özellikle üst düzey personel alımında bekletilmek kabul edilemez bir tavırdır. Şirketlerin her adayı tam vaktinde görüşmeye alması etkili sonuç verir.

Adaylara geri dönüş yapılmaması

İyi veya kötü geçen iş görüşmesi sonucunda adayların bir yanıt beklediği göz ardı edilebilir ve bu şirketlerin temel hataları arasında yer alır. İnsan kaynakları danışmanlarının bu konuda daha empatik hareket etmesi ve adaylara nazik cümleler içeren bir dönüş yaparak profesyonel tavır sergilemesi önerilir.

İK danışmanının yetersiz olması

Her şirket ideal bir işe alım ekibine ya da İK danışmanına sahip olduğunu düşünebilir ancak bu her zaman gerçek değildir. Çünkü insan kaynakları, sürekli gelişen bir çalışma ağına ve içeriğine sahiptir. İK danışmanlarının yenilenen, gelişen, dijitalleşen sürece hâkim olması gerekir. İK danışmanı yetersizse işe alım süreci de yetersiz ilerler, şirket başarısını olumsuz etkiler. Bu konuda etkili adımlar atmak çözümü doğrudan getirir. 

Sosyal Medya Hesaplarımızı Takip Edin